אקורדים משולשים חלק א'

אקורדים משולשים הם הבסיס להרמוניה המערבית

בסרטון שלפניכם אני מלמד על אקורדים.

מהם אקורדים?

אלה הם מגדלי צליל המושמעים בו-זמנית, ויוצרים תחושה נעימה לאוזן.

הבסיס לכל מוסיקה עם אקורדים היא בדרך כלל האקורד המשולש – היינו אקורד שמורכב דווקא משלושה צלילים שונים בלבד, גם אם צליליהם "משתכפלים" באוקטאבות שונות.

ישנם אקורדים עם 4 ואף יותר צלילים, אך הם נושא לפוסט אחר, וגם שם, התוספות על שלושה צלילים הם בגדול בבחינת הרחבות (אקסטנשנים) וקישוט, בלבד, יותר מאשר תוספת מהותית.

צירופי הצלילים הללו משתנים לאורך היצירה המוסיקלית, בקצב משלהם – בד"כ קצב שאינו זהה להשתנות צלילי המנגינה או המנגינות העוברות "דרך" האקורדים.

ואם כן יש לנו כאן בעצם שני אספקטים למוסיקה:

האספקט המלודי, הקשור למנגינה או המנגינות הזורמות בין האקורדים, והאספקט האקורדי – כל חילופי האקורדים ומהלכיהם.

לאספקט השני קוראים ליתר דיוק – הרמוניה.

מה עושים עם אקורדים?

אקורדים והרמוניה הם בעצם "המצאה" גאונית, שמוסיפה למנגינה בעצם – את הליווי.

כל העניין הזה שחוץ מהשיר, מהמנגינה, יש התרחשויות נוספות ובו-זמניות, כגון קולות שניים, קולות רקע, וכל המעטפת הצלילית שעושה משהו אחר מהמנגינה – זה הכל בזכות ההרמוניה והאקורדים.

ובמוסיקה המערבית מזה מאות שנים, מציאות של מלודיה ללא ליווי הרמוני היא כמעט בלתי אפשרית.

גם היצירות לכלי סולו, כגון היצירות האגדיות של באך לצ'לו, כינור ושאר כלים – סולו ללא ליווי – בעצם מבוססות הרמוניה, אלא שהצלילים של האקורדים מובלעים שם בתוך המנגינה. הקשיבו לפרלוד המפורסם והנפלא הזה של באך לצ'לו סולו – זה נשמע כמו תזמורת שלמה, למרות שזו מלודיה.

אז –

מוסיקה ללא הרמוניה?

כן! זה קיים!

במוסיקה מזרחית. שם תזמורת שלמה, תזמורת ערבית, עם כל הכלים שישנם גם בתזמורת מערבית, מבצעת את המוסיקה כאשר כל הכלים מנגנים את אותה מנגינה ממש, עם עיטורים פה ושם ואלתורים, ללא אקורדים בכלל.

הקשיבו ליצירתו של הגאון המצרי מוחמד עבד אלוהאב, אלנהר אלח'אלד (בעיקר הפתיחה החל משניה 00:33) ותראו איך אפשר ואפשר להסתדר גם בלי הרמוניה.

ושם אותם אלתורים וקישוטים זעירים, כלי ההקשה, ודו שיח פנימי בין קבוצות כלים, ממלא – ובגדול – את החסר.

ממה מורכבים אקורדים?

אקורדים מורכבים ממרווחים מוסיקליים מסויימים והם הטרצות. טרצה הוא דילוג מצליל לצליל כשביניהם צליל. לדוגמה מדו למי, כשמדלגים על רה.

מגדל של שתי טרצות כאלה, בהתחשבות בצלילים שמציע הסולם – יוצר אקורד.

בסרטון אני מסביר איך בדיוק.

צפו:

אם אהבתם את הסרטון ואתם רוצים עוד – להשתלם בכל הנוגע לתיאוריה מוזיקלית ובפרט בהרמוניה – התאמת אקורדים למנגינה וההפך, והוצאת אקורדים משמיעה, אתם מוזמנים לסדנאות לתיאוריה פרקטית השלב הבסיסי ומתקדמים.

לגבי הקורס שאני מרבה לדבר עליו בסרטון – אכן, ב"ה, הוא יצא מזמן לאור, וגם הוא מחכה לכם באתר. בקורס זה אני מתמקד בהתאמת אקורדים למנגינה ומנגינה לאקורדים, ללא החלק התיאורטי היותר בסיסי, כך שאם יש לכם כבר את הידע הזה, זו האופציה הכי מתאימה.

Summary
אקורדים משולשים חלק א'
Article Name
אקורדים משולשים חלק א'
Description
בסרטון שלפניכם אני מלמד על אקורדים. מהם אקורדים? אלה הם מגדלי צליל המושמעים בו-זמנית, ויוצרים תחושה נעימה לאוזן. הבסיס לכל מוסיקה עם אקורדים היא בדרך כלל האקורד המשולש - היינו אקורד שמורכב דווקא משלושה צלילים שונים בלבד, גם אם צליליהם "משתכפלים" באוקטאבות שונות. אקורדים מורכבים ממרווחים מוסיקליים מסויימים והם הטרצות. טרצה הוא דילוג מצליל לצליל כשביניהם צליל. לדוגמה מדו למי, כשמדלגים על רה. מגדל של שתי טרצות כאלה, בהתחשבות בצלילים שמציע הסולם - יוצר אקורד. בסרטון אני מסביר איך בדיוק.
Author
Publisher Name
להקשיב ולדעת
Publisher Logo

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.