מודולציה לדרגה הרביעית לפני סיום (מתוך זומועדון 1.6.23)

מודולציה לדרגה הרביעית

תופעה מעניינת במוסיקה הקלאסית היא מודולציה לדרגה הרביעית (הסובדומיננטה) של הסולם לפני סיום הפרק.

הייתי מודע לתופעה הזו כבר מזה שנים רבות.

וגם הרעיונות שתשמעו היום באו לי כבר מזמן.

אבל החלטתי שהגיע הזמן לחלוק את העולם עם התובנות הללו.

לכן, במסגרת מפגשי זומועדון של להקשיב ולדעת, החלטתי לנצל את ההזדמנות.

הקדשתי את המפגש הדו חודשי כולו לנושא, וצפינו בשלוש יצירות מופת:

הסימפוניה ה40 של מוצרט, הפרלוד הראשון מתוך “הפסנתר המושווה” של באך בדו מז’ור, והסונטה “הקלה” בדו מז’ור של מוצרט K545.

מלבד עיון חשוב במבנה של יצירות אלה (הזדמנות שלא תמיד זוכים לה…) גם ראינו את התופעה – והסברמנו אותה.

אז מה שמתברר, שיש נטיה ברורה של מלחינים מתקופת הברוק ואילך לבצע מודולציה לדרגה הרביעית (סובדומיננטה) של הסולם, לפני סיום הפרק.

הסיבות שעומדות מאחורי התופעה הן כמובן לא סתם מנהג.

לפחות אני כך מאמין באופן גורף – שתמיד נוכל למצוא סיבות יותר עמוקות מאשר “כדי שלא יהיה משעמם”.

או “כי כך התרגלו”…

כי מדובר כאן על אבולוציה של שנים שמבוססת על ידע אקוסטי מודע או תת-מודע, שמנווט את הכללים שמעצבים את הסגנון.

כפי שתראו בסרטון, מעבר לענין האקוסטי יש גם מסר רוחני שעובר – שוב במודע או בתת-מודע.

ומה שעוד יותר מעניין, שמן הסתם המלחינים לא חשבו על זה.

אבל זה כנראה איזה תת-מודע קולקטיבי שאחראי לדברים.

צפו בסרטון

אם אתם מעוניינים בעוד תובנות כאלה, ניתוחי יצירות קלאסיות ולא קלאסיות, ובכלל – לצלול לתוך העולם המופלא של הבנה מוסיקלית – הרשמו עכשיו לאתר להקשיב ולדעת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.