מה זו שמיעה אבסולוטית – אני מדבר ברדיו “קול ברמה”

מה זו שמיעה אבסולוטית – אני מדבר ברדיו “קול ברמה”

שמיעה אבסולוטית היא מושג שהרבה מדברים עליו, בעיקר חובבי מוזיקה.

זו נשמעת תכונה נכספת, שאפשר רק לקנא במי שיש לו אותה.

אז אכן אנו מדברים כאן על תכונה מולדת, המראה ללא צל של ספק כי מי שיש לו אותה הוא אדם מוזיקלי.

אבל אין כמעט קשר בין התכונה הזו ליכולות המוזיקליות המקצועיות בפועל של בעליה.

כי – מה לעשות – התרבות המוזיקלית של העולם מסתמכת בעיקר על שמיעה יחסית ולא על האבסולוטית.

אני תמיד אומר ששמיעה אבסולוטית היא בסך הכל בונוס.

כי כשאנחנו קולטים מנגינה, אנחנו קולטים את שינויי הגבהים בין צליליה.

את האוזן לא מעניינת (כמעט) התדירות עצמה של גל הקול – הגובה המוחלט של כל צליל.

לכן גם אבן הבניין האמיתית של המנגינה אינה הצליל, כי אם המרווח!

כי מידת השינוי בגובה במעבר בין צליל לזה שאחריו – היא בעצם המרווח.

ולכן עיקר העבודה צריכה להתרכז בפיתוח השמיעה היחסית דווקא.

בקיצור – צליל מחוץ להקשר, גם אם מזהים את התדירות שלו במדויק, לא ממש עוזרת לנו בחיים המוזיקליים.

איך “נראית” שמיעה אבסולוטית?

מי שיש לו שמיעה אבסולוטית, אם הוא יודע תווים, ידע לומר לנו מה התו (דו, רה, מי וכו’) המושמע.

כי המוח שלו פשוט זוכר בדיוק איך נשמעת תדירות נתונה.

למשל, הוא יכול לזכור ולשיר לנו בדיוק איך נשמע צליל שהתדירות שלו 440Hz, שהוא בעצם לה.

אבל גם אם אין לאדם כזה ידע בתווים, הוא יזכור את התדירות,יזהה אותה כשהוא שומע אותה ויוכל לשיר אותה, גם אם לא יוכל לתת לה את השם (לה).

***

רוצים ללמוד עוד?

הפינה ברדיו “קול ברמה” באדיבות השדרן יואלי דיקמן

רוצים להרחיב עוד את הדעת בנושאי תיאוריה מוסיקלית?

ורוצים להבין איך מוסיקה עובדת?

אתם מוזמנים למועדון “להקשיב ולדעת”.

כאן תמצאו שלל קורסים שכל מי שעוסק במוסיקה – חובב או מקצוען – חייב להתעשר בהם כדי להתקדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.