מעגל הקווינטות הוא כלי לזיהוי ובניית סולמות מוסיקליים

מדריך לשימוש ב"מעגל הקווינטות" (מאמר)

מעגל הקווינטות הוא כלי שימושי להתמצאות מהירה בסימני ההיתק של כל הסולמות המז'וריים והמינוריים.

זו בעצם טבלה, צ'ארט, בה ממויינים כל הסולמות בצורה נוחה גראפית.

מה שזה מאפשר זה להתאים בשניה אחת את שם הסולם למספר הדיאזים או הבמולים שבו.

המטרה היא:

במז'ור לשמור על המבנה של טון טון חצי-טון טון טון טון חצי-טון.

ואילו במינור – טון חצי-טון טון טון חצי-טון טון טון במינור.

כל זה, החל מכל צליל מה12 תווים שמאפשרת לנו המוסיקה המערבית.

מעגל הקווינטות מאפשר גם לעשות את התהליך ההפוך:

לפי דיאזים או במולים נתונים (נניח בתחילת תפקיד או פרטיטורה מודפסים בתווים) ניתן בעזרתו לגלות מהו הסולם.

אני לא כ"כ מתלהב מהכלי הזה מבחינה חינוכית – כי הוא יוצר תלות בצ'ארט; עד שיודעים אותה בע"פ, אם יודעים. ואני לא אוהב שינון עיוור של נתונים.

אבל זה כלי מהיר, והוא מדגים יפה את המבנה של סדר הסולמות.

[בשיעורי התיאוריה שלי ובסדנאות אני מלמד שיטה נוספת שהיא הרבה יותר "חכמה".

היא מצריכה קצת יותר שימוש בIQ, אבל בסופו של דבר מביאה לעצמאות בגילוי סימני ההיתק, ואין בה תלות בשינון טבלאות.]

איך משתמשים במעגל הקווינטות?

מה שיפה במעגל הקווינטות שהוא מסדר את כל הסולמות על ציור דמוי שעון אנלוגי, בו השעה 12 היא 0.

כאן ממוקם הסולם דו מז'ור שמספר סימני ההיתק שלו הוא באמת – 0.

מכאן, כל תזוזה עם כיוון השעון אנו עולים קווינטה זכה (3 וחצי טון) החל מדוץ

כך אנו מקבלים את מספר סימני ההיתק שנוסף כתוצאה מההתרחקות מדו מז'ור:

סולמות עם דיאזים

הסולם הבא ב"שעה 1" בשעון הוא סול מז'ור, קוינטה זכה מעל דו, ואכן יש לו דיאז אחד.

"שעה 2" היא רה מז'ור קוינטה נוספת מעל.

לו שני דיאזים, עד שמגיעים בסוף לשעה 7 עם הסולם דו# מז'ור ו7 הדיאזים שלו.

הערה חשובה:

שורת הדיאזים: פה# דו# סול# רה# לה# מי# סי# היא שורה מצטברת, כלומר, היא תמיד מתחילה בפה# ואז לפי הסולם נוספים עליו עוד דיאזים עפ"י המספר בשעון.

לדוגמה: אם בשעון מופיע 3 (לה מז'ור), הדיאזים הם שלושה החל מפה# ללא דילוג: פה# דו# סול#.

אם בשעון "השעה 5" והוא הסולם סי מז'ור, הדיאזים הם 5 החל מפה#:

פה# דו# סול# רה# לה#

אך זו רק מחצית מהסולמות הפרקטיים שלנו. החלק השני הוא:

סולמות עם במולים

כאן אנו משתמשים בשעון שוב, אך בתמונת מראה:

השעה 12, היא כאמור 0 סימני היתק ודו מז'ור. כעת נרד קוינטה זכה לשעה 1 מהצד השני (בשעון רגיל השעה 11) ונגיע לפה מז'ור.

לפה מז'ור יש במול אחד.

קוינטה נוספת למטה מפה, מגיע לשעה 2 בהשתקפות המראה, ולסולם סי♭ מז'ור.

לסי♭ מז'ור יש באמת שני במולים. וכן הלאה עד השעה 7 מהצד השני (5 בשעון רגיל) בה הסולם דו♭ מז'ור עם 7 במולים.

שוב הערה חשובה:

שורת הבמולים היא סי מי לה רה סול דו פה (המעיין חד הראיה יבחין כי זו שורת שמות הדיאזים רק בסדר הפוך) וגם היא שורה מצטברת, כך שלדוגמה סולם שהשעה שלו בשעון היא 4 במולים, יהיו לו 4 במולים החל מסי  – והם: סי מי לה רה ללא דילוג על שום במול בשורה.

וכן הלאה.

אז הנה "השעון" ומתחתיו שורת הדיאזים והבמולים מכווצת למחרוזת אחת: מימין לשמאל #ים, ומשמאל לימין ♭ים.

תודות ל Musical U על הרשות לשימוש בשרטוט שלהם:

כמה דוגמאות תאכלעס:

אם למשל אני רוצה לדעת כמה סימנים יש לסולם רה מז'ור, מה עלי לעשות?

אני מחפש את רה (D באנגלית) בשעון. אני מוצא אותו בשעה שתים. אם כן – יש לסולם רה מז'ור שני דיאזים. ומה הם? בתוים אני רואה מפתח סול ושני דיאזים לידו: פה# ודו#.

לחליפין אפשר גם ללכת לשורה מדופסת למטה ולספור 2 מפה: פה# דו# מימין לשמאל.

אם אני פוגש בתווים שכתוב בהם 5 במולים – באיזה סולם אני נמצא?

אני ניגש למעגל ומחפש את השעה 5, רק זוכר כי זו שעה 5 בתמונת מראה, כי מדובר בבמולים, ואני רואה D♭. הסולם בעל 5 במולים הוא רה♭ מזור.

סולומות מינוריים

כפי שאתם רואים, המעגל גם דואג לסולמות המינוריים, והם אלה שכתובים באותיות קטנות ובירוק.

ויוצא שלכל סולם מז'ורי (באדום) יש סולם בן זוג עם מספר זהה  של סימנים, והוא הנקרא המקביל שלו.

אז אם אני רוצה לדעת מה הסימנים של הסולם דו# מינור, אני מחפש c# באותיות קטנות בשעון, ומגלה ירוק אחד כזה, מקביל למי מז'ור (E באדום) ולו אותו מספר סימנים:

4 דיאזים. אם כן, לדו# מינור יש 4 דיאזים: פה# דו# סול# רה#

או אם אני רוצה לדעת לאיזה מינור יש 6 במולים, אני מחפש את השעה 6 ורואה ש6 במולים הוא המאפיין של הסולם המינורי e♭  מינור, המופיע בירוק באותיות הקטנות.

6 במולים יש לסולם מי♭ מינור (והם סי♭ מי♭ לה ♭ רה♭ סול♭ דו♭)

קל, לא?

אבל כמו שאמרתי אני לא מתלהב משימוש בכלי הזה, במעגל הקווינטות, מעבר להמחשה.

בתאכלעס אני בעד שתמיד יהיה לכם שיטה לחשב ולהגיע לתשובות, ללא שינון או תלות בצ'ארט.

אם אתם מעוניינים ללמוד את השיטה שלי לבניה וזיהוי של כל הסולמות המז'וריים והמינוריים, אתם מוזמנים לקורס לתיאוריה פרקטית – השלב הבסיסי.

כאן אני נותן בנוסף עוד הרבה מעבר לזה – כל ה"צידה לדרך" שכל מוסיקאי צריך לפי דעתי, כדי לצאת לדרך בצורה רצינית:

תיווי (בקטנה – בעיקר לשם התמצאות), מרווחים, סולמות, אקורדים ואקורדים בתוך סולמות, והמהלכים ההרמוניים הבסיסיים, יחד עם פיתוח שמיעה, ב9 סרטונים מקוונים ותרגילים בצידם.

אם כבר עברתם את כל זה ואתם מעוניינים להרחיב את ההרמוניות שלכם, להכנס לאוקרדים מורכבים, חריגות מהסולם וללמוד את בסיס הרמוניית הג'אז, תיאוריה פרקטית – מתקדמים בשבילכם.

Summary
מדריך לשימוש במעגל הקווינטות
Article Name
מדריך לשימוש במעגל הקווינטות
Description
מעגל הקווינטות הוא כלי פופולרי כדי לגלות מה סימני ההיתק (דיאזים # ובמולים ♭) של כל סולם במוסיקה המערבית. הוא בנוי דומה לשעון מורה שעות, ולכן קל לשימוש. אני לא מתלהב משימוש בו, כי אני לא אוהב תלות בטבלאות ושינונים למינהם - אני בעד שיטת חישוב שמאפשרת להגיע תמיד לתשובה נכונה גם ללא טבלה. אבל בתוך כלי המחשה הוא מצויין והנה ההסבר איך להשתמש בו.
Author
Publisher Name
להקשיב ולדעת
Publisher Logo