כל מי שמתעניין במוסיקה עתיקה בטח נתקל במושג “בס ממוספר”.
בפרט בהקשר למושג אחר – “באסו קונטינואו” – סוג של נרכב נלווה ומלווה שהיה נפוץ בתקופת הבארוק (1600-1720).
השאלה אם יש לכל זה השלכות גם עבור מי שלא עוסק במוסיקה קלאסית, ובטח לא במוסיקה קלאסית עתיקה.
אז התשובה שכן, בהחלט. כי כל המינוחים המקובלים בתיאוריה מוזיקלית, בפרט כל מה שנוגע להיפוכי אקורדים – שאוב מהשיטה הזו.
אז כדי לקבל מושג מה זה, ואיך זה משפיע עלינו, יצרתי את הסרטון הזה.
אולי אוציא בעתיד סרטון עבור המתעניינים באמת – איך בפועל לקרוא על המקלדת טקסט עם בס ממוספר.
תלוי גם בכם….
אז מה זה בס ממוספר?
למעשה בס ממוספר הוא השיטה העתיקה לציין לנגנים – על איזה אקורדים לאלתר בכל רגע נתון ביצירה.
ממש כמו שהיום ליד מילים או תווים של שירים נהוג לכתוב אקורדים באיתיות אנגליות.
אלא שבתקופה ההיא, עוד בקושי “חשבו באקורדים”…
למעשה שיטת הבס הממוספר היא זו שקדמה מאד את צורת החשיבה הזו….
ולכן, במקום שם אקורד, היו מציינים לאורך קו הבס התמשך לכל אורך היצירה (מכאן: Basso Continuo) ספרות.
עפ”י הספרות היה הנגן יודע אם לבנות אקורד המצב יסודי, היפוך ראשון, או היפוך שני.
ומזה השתרש באמת, ששמות ההיפוכים באו מהבס הממוספר עצמו.
לדוגמא:
אם המלחין רצה שינגנו ברגע מסויים ביצירה אקורד F/A , כלומר, אקורד פה מז’ור בהיפוך ראשון, הוא היה דואג שהבס אכן ינגן – לה – ומעל הלה הזה היה כותב 6.
6 הוא בעצם קיצור של 1 3 6
והכוונה:
נגן מעל הבאס שביד שמאל מנגן כאמור לה, ביד ימין:
1 (לה)
3 (דו)
6 (פה)
קיבלנו אקורד פה מז’ור ביד ימין (פה-לה-דו) מעל באס לה – כלומר: היפוך ראשון.
לכן להיפוך ראשון קראו מעתה: “סקסט-אקורד”.
כלומר אקורד שהמיוחד בו הוא ה6 (1 ו3 זה סוג של “ברירת מחדל”).
אם נרצה לעומת זאת לתת הוראה לנגן אקורד בהיפוך שני, למשל F/C
ההוראה תהיה מעל צליל דו בבאס1 4 6.
כך ידע הנגן לנגן, מלבד הזו הכתוב לפניו במפתח פה:
עוד 1 (דו)
4 (פה)
6 (לה)
בפועל כאן יכתבו מעל הדו רק 4 6 (כי ה1 – מובן מאליו).
אלתור
מה שיפה כאן, ובתקופת הברוק בכלל, זה שנשאר כאן אלמנט של אלתור.
מה שהלך והתפוגג לתוך התקופה הבאה – התקופה הקלאסית.
כי על פני הבאס הממוספר המלחין, כאמור, לא היה כותב במפתח סול מה יד ימין אמורה ממש לעשות.
המספר היה נותן את האקורד, אבל מה לעשות איתו בדיוק – נשאר לשיקול דעתו וכשרונו של נגן הקונטינואו.
יוצא בעצם ששיטת הבאס הממוספר היא שיטה לייצר אלתור מודרך על גבי מוסיקה כתובה בתווים.
מעוניינים בעוד?
לגבי הנושא של היפוכים ובעיות הקשורות לטעויות נפוצות בתחום:
בנוסף ומעבר לבעיות שאני מדבר עליהן כאן, אפשר לצפות בפוסט הזה.
לעוד תיאוריה מוזיקלית ונושאים נוספים הכרחיים להשכלה המוזיקלית שלכם אתם מוזמנים להצטרף למועדון להקשיב ולדעת.
המינוי מקנה לכם מלבד גישה לכל הקורסים גם מפגשי זום אתי פעמיים בחודש להעלאת שאלות, תרגול וההעמקה.
החודש (יולי 2021)מבצע 25% הנחה על תוכנית המינויים בשלושת מסלוליה למשך שנה.